2014-09-27

Ett vykort över Mollasjön från 1942

Häromdagen fick jag ett vykort från Malin Th. som hon hittat på Navet Second Hand som jag vill dela med mig av. Jag har försökt att ta ett kort från samma ställe men det är alltför igenvuxet tyvärr.

Fotograf är mångsysslaren "Ingenjören, flygfotografen och producenten" Olof Lilljeqvist, http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Lilljeqvist
Kortet är över Mollasjön och är taget 1942 från Branting (gravkullen på vänster sida när man kör ned till Mollaryd station) ....eller om nu Olle flög väldigt lågt just den här dagen.

Spännande att se hur mycket landskapet förändras på så relativt kort tid och vad som händer/kan hända om vi inte månar om vårt landskap! Mycket av det som användes till åkermark och bete är helt igenvuxet idag (titta runt Holmen och området nedanför Korpaberget tex). De lador som man ser på torvmossen är ju också borta sedan ganska länge.

Klicka på bilderna för större storlek.
Originalstorlek kan laddas ned här


Här är en bild där jag gjort lite noteringar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar