2014-06-25

Ekologisk, etisk och närproducerad mat i Herrljunga

Nedanstående är mitt svar på en insändare angående svenskt kött och vilket parti som efter valet som kommer att arbeta för svenskt kött i Herrljunga kommun:

Jag är helt ny inom politiken och kommer att representera Centerpartiet i kommunalvalet. En av mina främsta hjärtefrågor, och en av anledningarna till att jag valt att arbeta politiskt, är att jag vill driva frågor om bättre mat och miljö i kommunen. Den mat min familj äter är ekologisk och/eller närproducerad i så stor utsträckning som det är praktiskt möjligt, och för mig är det en självklarhet att våra skattepengar också ska användas till etisk och hållbart producerad mat.

Min vision för all den mat som kommunen köper in är att grönsaker inte ska vara besprutade, kött och mjölk ska komma från djur som behandlats på allra bästa sätt och där ingen onödig medicinering använts, och att maten så långt som det är möjligt ska komma från platser som är nära oss. Att allt kött ska komma från djur som är uppfödda i Sverige (som har världens bästa djurskydd) är en självklarhet.

Realistiskt är det nog svårt att ändra allt över en natt direkt efter valet, men jag lovar att göra allt jag kan för att driva dessa frågor i rätt riktning. Jag vill att Herrljunga börjar titta på en ambitiös modell för vilken mat som köps in och serveras i skolorna och äldrevården, där alla råvaror som köps in ska vara väl genomtänkta ur ett miljömässigt och etiskt perspektiv. Jag ser framför mig att den övervägande delen av maten är ekologiskt producerad i kombination med bra närproducerad mat med liten miljöpåverkan från trakten, t.ex. ost från Gäsene mejeri.

Tills alldeles nyligen har dåliga EU-regler gällande upphandling av mat gjort det svårt för kommuner att handla det de faktiskt ”vill” handla, t.ex. närproducerat, svenskt eller ekologiskt. Reglerna har dock lyckligtvis precis gjorts om vilket ger Herrljunga kommun bra möjligheter att bestämma över den mat som köps in, något som jag vill att vi utnyttjar (och som Centern redan lagt en motion om faktiskt). Genom att bättre styra vad som köps in kan vi bidra till många fördelar: våra barn och äldre får bättre, godare och nyttigare mat, vår miljö förstörs inte, vi vet att djuren haft det bra, och den svenska landsbygden kan hållas levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar